Lihat tips kesihatan dalam blog http://ur-healthylife.blogspot.com

Tuesday, July 29, 2008

Air kelapa muda selongkar khasiat disebaliknya.

Air kelapa muda merupakan minuman yang sedap dan menyegarkan dikala dahaga. Meski air kelapa hanya dianggap sebagai air pelepas dahaga, naum siapa menyangka, air kelapa ini tersimpan pelbagai khasiat serta nilai nutrisi yang luar biasa. Tak kenal maka tak cinta. Sebaik mengetahui kandungan nutrisi dalam air kelapa muda ini pasti suatu ketika nanti anda aakn memanfaatkan khasiat disebaliknya.

Ketahui kandungan gizinya:
Air kelapa kaya dengan khasiat potassium, mineral dan mengandungi gula dan protien. Biasanya air kelapa diproses untuk dijadikan minuman, jeli,alkohol, cuka, dan 'nana de coco'. Kebanyakan orang gemar airnya manakala isi buah kelapa muda sedap dimakan. Ia sesuai terutamanya untuk kanak-kanak yang menderita penyakit kekurangan gizi (nutritional defyciency).

Air kelapa mempunyai cita rasa yang unik. Di samping itu juga, air kelapa kaya dengan kandungan gizinya, terutamanya mineral yang sangat baik untuk tubuh manusia. Air kelapa tidak hanya mengandungi unsur makro, tetapi juga unsur mikro. Unsur makro yang terdapat adalah karbon dan nitrogen. Unsur karbon dalam air kelapa berupa karbohidrat sederhana sepertu glukosa, sukrosa, fruktosa, sorbital dan inositol. Unsur nitrogen pula berupaya protien yang terdiri daripada asid amino, seperti alin, arginin, alanin, sistin dan serin.

Selain karbohidrat dan protien, air kelapa juga mengandungi unsur mikro seperti mineral yang diperlukan oleh tubuh badan. Mineral tersebut mengandungi kalium (K), natrium (Na), kalsium (Ca), magnesium (Mg), ferum (Fe), kuprum (Cu), fostor (P), dan sulfur (S). Air kelapa juga mengandungi berbagi jenis vitamin. Antaranya ialah vitamin C dan berbagai jenis asid seperti, asid nikotinat, asid pantotenal dan asid folat. Vitamin B kompleks yang terkandung di dalamnya adalah niasin, riboflavin dan thiamin.

Air kelapa dan kecantikan
Khasiat air kelapa bukan shaja untuk kesihatan tubuh tetapi juga untuk kecantikan kulit.

1. Air kelapa membantu menjadikan kulit wajah lebih berseri. Mencuci muka dengan air kelapa secara berterusan setiap hari dikatakan boleh membantu untuk menyembuhkan atau menghilangkan jerawat, noda-noda hitam, kedutan pada wajah dan kulit kering.

2. Air kelapa juga membantu menghilangkan jerawat. Petua mudah untuk diikuti. Ambil 25 gm kunyit dan campurkan dengan segelas air kelapa muda. Biarkan selama semalaman. Kemudian, tambahkan 3 enduk serbuk teh merah. Campurkan kesemua bahan-bahan tersebut dan simpan selama 3 hari. Tapis ramuan tadu dengan tiga lapis kain kasa. Simpan sari tadi dalam botol dan sapukan pada wajah dua kali sehari sehingga jerawat menghilang.



Kaya dengan khasiat.
Buah kelapa atau 'Cocos nucifera' ini juga dikenali dengan nama 'Wonder Food'. Ini kerana buah kelapa mengandungi pelbagai jenis butrisi yang diperlukan oleh tubuh badan. Air kelapa sangat biak untuk kesihatan terutama kandungan mineral dan protiennya yang berkualiti tinggi sangat membantu dalam pertumbuhan sel-sel dalam tubuh. Kandungugan gula yang terdapat pada air kelapa mudah diserap oleh tubuh dan mampu untuk menyegarkan tubuh. Tahukah anda bahawa air yang terdapat dalam sebiki buah kelapa cukup untuk memenuhi keperluan vitamin C untuk seharian.

Manfaat Air kelapa
Merawat demam campak
Air kelapa muda mampu mengurangan rasa sakit dan panas dalam akibat demam panas dan campak.

Merawat pelbagai penyakit
Air kelapa muda dapat meredakan mulut kering, penyakit diabetis dan dipercayai mampu membuang racun dalam barah.

Sesuai bagi ibut mengandung
Air kelapa ini dipercayai dapat membersihkan janin di dalam rahim sehingga saat kelahiran. Ia juga dapat mengelak penyakit kulit pada bayi yang baru lahir.

Membersihkan usus
Air kelapa sangat efektif dalam membasmi berbagai jenis cacing yang berada di dalam usus. Pesakit yang menhidapi gastrik amat sesuai meminum air kelapa muda. Di samping itu, air kelapa bermanfaat dalam perawatan kembung perut, diare, disentri, dan buasir.

Mengatasi masalah pencemaran
Air kelapa juga dapat mengatasi masalah pada sistem saluran pencernaa seperti mengurangi gas dalam perut dan rasa mual. Antara lain, ia juga bermanfaat merawat masalah seperti kerap kencing, albuminuria, serta membantu dalam menghancurkan batu karang pada seluran kencing atau ginjal.

Mengurangkan rasa panas akibat terbakar
Air kelapa mampu untuk mengihlangkan rasa panas akibat terbakar dan akan segera hilang dan tidak meninggalkan bekas yang teruk.

No comments: