Lihat tips kesihatan dalam blog http://ur-healthylife.blogspot.com

Wednesday, August 13, 2008

Concealer atasi masalah wajah anda.


Kuasa solekan mampu menjadikan wajah anda lebih jelita dan bermaya. Namun, ada juga solekan yang menajdikan malahan hasinya lebih mengerikan anda sendiri. Rahsianya hanyalah penggunaan 'concealer' yang sesuai dengan cara yang betul. 'Concealer' ibarat rakan intim wajah yang sukar dipisahkan. 'Concealer' bukan sahaja mampu mencipta ilusi kulit wajah lebih gebu dan sihat malah juga mampu membantu membentuk wajah anda. Ia bukan sahaja penting pada wajah tetapi juga pada bibir anda. Tentu sahaja bibir yang penuh dan seksi tanpa perlu suntikan menjadi idaman anda. Caranya mudah sahaja! Anda hanya perlu pilih 'concealer' yang memiliki tona seakan tona kulit anda. Sebelum itu, lukis bibir anda menggunakan pen 'concealer' atau berus halus. Kemudia gabungkan dengan bedak asas dan sapukan nipis pada bibir anda sebelum disudahi dengan bedak debu. Akhir sekali barulah oleskan gincu dengan warna pilihan hati. Bibir bukan sahaja lebih seksi malah hasilnya juga mampu bertahan lebih lama.

Masalah:Mata tidak bermaya.
Penyelesaian segera: Masalah mata tidak bermaya atau 'eye-beg' ini boleh diatasi dengan menggunakan 'concealer' dari jenis krim untuk kesan lebih sempurna. Pilihlah 'concealer' yang mempunyai satu tona lebih cerah dari tona asal kulit wajah anda. Gunakan hujung jadi anda atau berus yang halus untuk meratakan 'concealer' pada bahagian tersebut. Mulakan dari bahagian dalam mata hingga ke luar mata. Namun awas, jangan sapu sapuan yang berlebihan kerana ini akan memburrukkan lagi keadaan di mana ia akan menimbulkan rekahan. Selepas it barulah sapu dengan bedak asas pada bahagian wajah yang lain kecuali bahagian bawah mata tadi.

Penyelesaian jangka panjang: Dapatkan tidur yang berkualiti, minum air yang banyak dan amalkan diet yang sihat.
Masalah: Lingkaran hitam bawah mata.
Penyelesaian segera: Bagi mengatasi masalah ini, pemilihan 'concealer' dari jenis cecair adalah yang terbaik. Ini kerana masalah lingkaran hitam hanya memerlukan lapisan asas yang nipis sahaja. Tona 'concealer' yang dipilih perlulah satu tona lebih cerah dari tona bedak asas anda. Ratakan menggunakan hujung jari anda. Penggunaan span wajah atau berus hanya akan membuatkan sapuan anda menjadi lebih tebal dan kelihatan tidak semulajadi. Selain itu, anda juga boleh melukis bawah mata anda menggunakan pensil mata jenis 'shimmery'. Mudah bukan?

Penyelesaian jangka panjang: Sapulah krim pelembap mata yang diperkayakan dengan vitamin K dan kaya antioksidaan seperti vitamin C dan E. Pasikan anda mendapat tidur yang berkualiti kerana tidur yang tidak cukup akan menhilangkan seri mata anda. Minum banyak air dan kurangkan pengambilan makanan tinggi kandungan garam bagi menggalakkan kelancaran aliran darah pada bahagian mata.

Masalah: Jerawat. Penyelesaian segera: Sapukan sedikit 'concealer' pada bahagian yang bermasalah. Ratakan menggunakan hujung jari, span, atau berus. Sebaik sahaja 'concealer' diratakan, sapukan pula bedak asas.

Penyelesaian jangka panjang: Jangan picit jerawat menggunakan jari. Elak mengusik wajah anda melainakn anda pasti tangan anda benar-benar bersih. Rajinkan diri melakukan rawatan wajah.

Masalah: Kemerahan pada wajah.
Penyelesaian segera: Pilih 'concealer' yang gelap atau dari rona hijau pada bahagian yang bermasalah. Sebaiknya ratakan 'concealer' menggunakan hujung jari anda bagi kesan lebih sempurna berbanding dengan berus. Kemudian, barulah bedak asas diratakan.
Penyelesaian jangka panjang: Pastikan anda sentiasa memakai krim wajah dengan penabir suria (UV protection) apabila keluar rumah. Jika masalah kemerahan anda teruk, pastikan anda memilih krim yang berasaskan bahan semulajadi dari terhindar dari kesan alaha. Jauhkan juga penggunaan produk yang mengandungi asid dan alkohol.

No comments: