Lihat tips kesihatan dalam blog http://ur-healthylife.blogspot.com

Tuesday, August 12, 2008

18 jenis buah dan sayur paling menyihatkan dalam dunia.


Bunyinya menarik bukan. Hampir setiap hari kita menikmati sayur dan buah dalam menu harian kita. Namun, sebagai insan yang mementingkan kesihatan kita juga harus bersikap sedikit memilih. Berikut adalah 18 senari buah dan sayur paling menyihatkan dalam dunia. Kesemua makanan ini memberikan anda khasiat paling bagus dan dalam masa yang sama mengurangkan penyakit merbahya, misalnya kanser, kencing manis dan penyakit jantung.

1.)Bawang Besar
Antioksida semulajadi yang terkandung di dalam bawang besar ialah 'Quercetin'. Kajian telah membuktikan bahawa antioksidan ini mampu melawan kanser. Semangkuk kecil bwang besar yang dihancurkan mengandungi 61 kalori, tiada lemak dan 3 gm serat.

2.)Halia
Sebagai tunbuhan rizom, halia diakui mampu mengurangkan masalah keletihan, migrain dan sakit arthritis. Satu sudu teh air halia segar hanya mengandungi 1 kalori, tiada lemak dan tiada serat. Anda boleh mengunyahnya secara segar atau hiriskan untuk digoreng.

3.)Brokoli
Brokoli adalah antara sayuran hijau yang diakui khasiatnya. Ia mengandungi khasiat 'sulforaphane' yang berkesan membantu melawan penyakit kanser payudara. Brokoli kaya dengan vitamin C dan beta karoten. Satu mangkuk sayur ini mengandungi 25 kalori, tiada lemak dan 1 gm serat.

4.)Bayam
Karotenoid yang ada dalam bayam iaitu 'lutein' dan 'zeaxanthin' membantu meningkatkan daya penglihatan dan mengurangkan risiko penyakit buta di kalangan warga tua. Satu mangkuk bayam yang dihancurkan mengandungi 7 kalori, tiada lemak dan 1 gm serat.

5.) Kubis Cina
Terdapat sesetengah penyelidikan berjaya menemui khasiat 'brassinin' di dalam kubis cina. Ia dipercayai mampu menghalang ketumbuhan dalam payudara. Selain itu, khasiat lain dalam sayur ini ialah 'indoles' dan 'isothiocyanates' yang membantu merendahkan paras estrogen dan menjadikan sayur ini sebagai sayur terbaik melawan kanser payudara. Satu hidangan sayur ini mengandungi 158mg kalsium dan secara tidak langsung, ia mampu melawan osteoporosis.

6.)Labu
Ia kaya dengan khasiat vitamin C dan beta karoten. Kandungan ini dipercayai mampu melawan kanser. Satu mankuk labu mengandungi 80 kalori, 1 gm lemak dan 6 gm serat.

7.Bawang Putih
Kandungan sulfur yang ada pada bawang putih menjadikan ia hidangan berkesan merendahkan kolesterol tidak baik dalam tubuh anda, menurunkan paras gula darah dan mengurangkan risiko kanser usus dan perut. Bawang putih mengandungi 4 kaloru, tiada lemak dan serat.

8.)Pegaga
Khasiat yang terkandung dalam daun ini ialah 'phenethyl isothinocyanate', beta karoten, vitamin C dan E. Secara ringkas, daun pegaga diakui berkesan melawan pertumbuhan sel kanser. Satu mangkuk hidangan daun pegaga mengandungi 4 kalori, tiada lemak dan 1 gm serat.

9.)Artichokes
Sayur ini mengandungi 'silymarin' sejenis antioksidan yang membantu melawan kanser kulit. Selain itu, ia juga berkesan dalam mengawal kolesterol. Satu biji artichokes bersaiz sederhana mengandungi 60 kalori, tiada lemak dan 7 gm serat.

10.)Buah Avakado
Avakado mengandungi asid 'oleic' sejenis lemak bagus yang menurunkan keseluruhan paras kolesterol dan meningkatkan tahap HDL dalam tubuh. Selain itu, ia juga adalah sumber serat terbaik. Satu hirisan avakado mengandungi 81 kalori, gm lemak dan 3 gm serat.

11.)Tembikai susu
Ia kaya dengan khasiat vitamin C, iaitu kira-kira 117 mg dalam setengah isi kandungannya sahaja. Selain itu, ia juga kaya dengan beta karoten. Kedua-dua khasiat in berkesan dalam melindungi sel tubuh akibat kesan radikal bebas. Selain itu, setengah biji buah ini mengandungi 853 mg potasium dan ia lebih banyak khasiatnya berbanding buah pisang dalam tindakan menurunkan tekanan darah. Setengah biji buah ini mengandungi 97 gm kalori, 1 gm lemak dan 2 gm serat.

12.)Aprikot
Khasiat paling utuh yang terkandung dalam buah ini ialah beta karoten. Ia berkesan melawan kesan akibat radikal bebas dan juga mampu melindungi kesihatan mata. Satu biji aprikot mengandungi 17kalori, tiada lemak dan 1 gm serar.

13.)Tomato
Tomato kaya dengan 'lycopene' salah satu karatenoid terunggul yang bertindak sebagai antioksidan. Kajian demi kajian berjaya membuktikan tomato mapu mengurangkan risiko kanser perut dan usus jika ia demakan setiap hari. Sebiji tomato mengandungi 26 gm kaloru, tiada lemak dan 1 gm serat.

14.)Raspberi
Asid 'ellagik' yang terkandung di dalam buah ini membantu menghalang pertumbuhan sel kanser. Beri ini juga kaya dengan khasiat vitamin C dan serat. Secar tidak langsung, ia berupaya melawan masalah kolesterol tinggi dan penyakit jantung. Semangkuk raspberi mengandungi 60 kaloru, 1 gmlemak dan 8 gm serat.

15.)Lemon dan limau
Buah-buahan sitrus ini kaya dengan khasiat 'limonene','furocoumarins' dan vitamin C. Kesemua khasiat ini berkesan melwan kanser. Sehiris buah ini mengandungi 2 gm kalori, tiada lemak dan serat.


16.)Jus Cranberi
Jus ini membantu melawan jangkitan pada sistem perut dengan cara melwan pertumbuhan sel bakteria tidak baik. Secawan jus cranberi mengandungi 144 kalori, tiada lemak dan serat. Elakkan mebeli jus yang telah siap kerana kebanyakkan jus ini tinggi kandungan gulannya.
17.)Buah Delima
Buah delima adalah sumber potaisum dan serat terbaik. Selain itu, ia turut mengandungi vitamin B6 yang bertanggungjawab menghasilkan serotonin, merendahkan kolesterol dan menghalang masalah kekurangan air dalam tubuh. Buah ini juga dipercayai mampu mengawal kehamilan. Sebiji buah delim mengandungi 37 ke 48 kalori, tiada lemak dan 2 gm seart.
18.)Kismis
Ia adalah sumber zat besi terbaik, membantu darah mengangkut oksigen dan juga bagus bagi wanita yang sedang haid. Semangkuk kismis mengandungi 218 kalori, tiada lemak dan 3 gm serat.