Lihat tips kesihatan dalam blog http://ur-healthylife.blogspot.com

Thursday, August 14, 2008

Myth Buster : Yang benar vs yang karut tentang cantik


Kes 1: 'Ketagih' pelembab bibir.
Ada yang mengatakan pelembap bibir mencetuskan ketagihan. Benarkah begitu? Kenyataannya, apa yang dianggap ketagih itu adalah efek psikologi yang berlaku apabila anda berhenti menggunakan pelembab bibir. 'Ketagihan' itu berlaku kerana anda sudah biasa memakainya, dan anda merasakan ia satu kekurangan sekiranya anda tidak menggoles bibir anda dengan pelmbab bibir. Maka, 'ketagihan' yang anda rasakan itu adalah karut semata-mata! Fungsi pelembab bibir adalah untuk melegakan dan memberi kelembapan kepada bibir anda. Pelembab bibir yang berumusan anti suria adalah yang terbaik kerana ia bukan sahaja mampu mengelakkan masalh bibir kering, bahkan mengatasi masalah kerosakkan bibir kerana sinaran matahari.

Kes 2: Ubat gigi di muka
Jerawat! Esok pula ada temu janji dengan si dia? Jangan risau kerana anda boleh menggunakan ubat gigi untuk mengecutkan jerawat, Kandungan air dalam ubat gigi akan bertindak untuk mengeringkan jerawat yang baru tumbuh. Naum, anda tidaklah digalakkan untuk menggunakan cara ini kerana ubat gigi boleh membuat kulit muka menggelupas. Paling mudah, anda guna saja produk khas untuk merawat masalah jerawat. Cerita yang anda dengar tentang ubat gigi mampu hilangkan jerawa adalah benar!

Kes 3: Hilang parut dengan vitamin E
Fungsi vitamin E adalah mencerahkan kulit yang mempunyai parut atau cela dan bukanlah dengan menggunakan produk berasaskan vitamin E mampu menghilangkan parut. Kesahihannya, vitamin ini akan mencerahkan bahagain yang disapukan dengannya agar tampak lebih cerah. Ini untuk menutup kesan parut yang ada, tetapi tidaklah hilang terus. Tiada bukti yang menunjukkan vitamin ini mampu menghilangkan kesan-kesan cela yang menjadi musuh utama kaum wanita. Lebih malang lagi, ada sesetengah orang yang alah kepada produk yang berasaskan vitamin E, Mengikut kajian yang dijalankan, krim atau minyak yang mengandungi vitamin E di dalamnya bertindak untuk menyembuhkan luka, mengurangkan kesan parut serta membaik pulih striktir kulit tetapi bukanlah menghapuskan terus. Jadi, cerita tentang kemampuan vitamin E menghilangkan kesan parut adalah dongegn semata!

Kes 4: Air kencing = kulit cantik
Mungkin ada di antara anda yang akan berasa jijik dengan fakta ini. air kencing berupaya untuk melembap dan melawan bintik kecil pada wajah. Penggunaan air kencing yang disapukan ke kulit wajah akan membantu anda untuk merwat lka kecil bekas jerawat atau kesan kulit terbakar. Selain boleh digunakan pada kulit wajah, air kencing juga boleh disapukan ke bahagian tubuh yang lain sekiranya terluka atau terbakar. Jika difikirkan semula, sanggupkah anda menyapu air kencing ke muka sendiri? Walaupun kenyataan ini benar, namun anda lebih disarankan untuk memilih produk kecantikan yang berasaskan asid salisilik, vitamin A dan 'benzoyl peroxide'.

Kes 5: Sikat rambut sampai berkilau
Sesetengah wanita akan duduk di hadapan cermin dan berdandan selama berjam-jam lamanya. Terlalu banyak mitos tentang rambut yang sentiasa disisir akan menjadi lebih cantik dan berkilau. Rambut yang sentiasa disisir akan merangsang kulit kepala sekaligus melancarkan pengaliran darah. Namun sekiranya kerap disisir, timbul pula masalah lain. Rambut akan menjadi mudah putus dan kutikel akan rosak. Apa yang anda boleh lakukan adalah menyisir rambut anda dua atau tiga kali sehari bagi mengekalkan kelembutan dan kilauannya. Jika kamu berambut keriting, sikatlah rambut kamu sebelum kamu menggunakan syampu untuk mengelakkan dari kusut semasa dibilas. Gunakan sikat bergigi luas atau mudah lentur. Sudah-sudahlah menyisir rambut, menyikat rambut setiap seminit tidak menjanjikan rambut yang berkilau buat anda.

Kes 6: Timun dan sembab mata
Mata yang sembab akibat kurang tidur atau terlalu banyak menangis pastinya mencacatkan penampilan anda. Apa yang bileh anda lakukan adalah dengan mengambil sekeping timun segar dan letakkan di bahagian mata yang bermasalah. Timun mampu mengurangkan kesan merah bawah mata dan jus timun yang sejuk mampu meredakan bengkak. Jangan hiris timun terlalu tebal kerana ia mudah jatuh. Sekiranya sembab menjadi masalh buat anda, penggunaan timun adalah sangat baik untuk mengurangkannya.

Kes 7: Minum air untuk kulit bersinar
Satu lagi mitos yang popular dalam kalangan wanita. Minum banyak air akan menjadikan wajah sentiasa bercahaya bagaikan bidadari. Saranan buat anda yang mendambakan tubuh badan yang sihat, minumlah lapan gelas air setiap hari. Air yang diminum tidak akan sampai ke wajah, tetapi dikwal oleh buah pinggang. Maka, air yang diminum akan diterima oleh buah pinggan dan bukannay wajah anda. Tidak dinafikan, minum air secukupnya akan memudahkan anda membuanabg air kerana tubuh akan sentiasa menyah toksin dan membuatkan anda ke tandas. Jangan percaya mitos ini kerana dikhuatiri wajah tidak bercahaya, perut anda pula yang kembung!

Kes 8: Jerawat akibat tertekan
Jangan terlalu memikirkan masalah anda. Setiap masalah dapat diselesaikan sekiranya anda bertenang dan berfikir secara rasioanal. Tahukah anda, cerita tentang pertumbuhan jerawat di wajah keraja rasa tertekan itu benar? tekanan akan mengakibatkan ketidakseimbang hormon dan merembeskan sebum yang berlebihan pada kulit. Jerawat sering tumbuh di bahagian dahi, pipi dan dagu. Apa yang boleh anda lakukan adalah mengelakkan diri dari sebarang situasi yang memungkinkan anda untuk berasa tertekan. Setiap kali anda mula berasa ingin 'meletup', segeralah menghidu wangian yang menenangkan.

2 comments:

Syafiqah Jasmin said...

nice entry!!tQ..:D

Unknown said...

ABOUT THAT UBAT GIGI PADA MUKA,, I'VE MAKE SOMETHING WRONG... KONONNYA NAK CUBA.. I PUN PAKAI LAH WHOLE FACE! NOW,, IT BECAME LIKE A DOLL YANG STILL DALAM PLASTIK KEDAP UDARA.. KULIT I JADI LEMUBUT AND TERLAMPAU LEMBUT... RASA NAK TERBAKAR N MENGGELUPAS TAPI TAK PUN...?!! AND THAT'S HURT! HOW DO I RAWAT MASALAH TU?? I RISAU AND I NEED THE ANSWER PLEASE?? TEXT ME AT 01123714149... TQVM